Våra bolagBli en del av Green

Finansiell rapport

Regulatorisk

2024-08-23 07:00 CEST

Green Landscaping Group (publ) delårs­rapport januari-juni 2024

April – juni 2024

• Nettoomsättningen uppgick till 1 657 (1 495) mkr.
  • Tillväxten var 11 procent, varav organisk tillväxt uppgick till 5 procent.
  • EBITA ökade med 4 procent till 143 (138) mkr.
  • EBITA-marginalen uppgick till 8,7 (9,2) procent.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -11 (80) mkr.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 1,04 (0,70) kr.
  • I april förvärvades det tyska bolaget Gartenidee Kuchler GmbH med en nettoomsättning 2023 på 14,6 miljoner euro (169 mkr).
  • Under kvartalet återköptes aktier till ett värde av 20 mkr inom ramen för befintligt återköpsprogram.
  • Efter rapportperiodens utgång förvärvades det norska bolaget A. Markussen AS och de tyska bolagen Stange Grünanlagen & Winterdienst GmbH och BUK Garten- und Landschaftsbau GmbH. Bolagen hade tillsammans en nettoomsättning 2023 på omkring 270 mkr.

VD-kommentar

Green Landscaping Group fortsatte att växa under det andra kvartalet. Nettoomsättningen steg med 11 procent och lönsamheten uttryckt som EBITA-marginal nådde 8,7 procent.

Stabil trend över våra finansiella mål
Nettoomsättningen steg med 10 procent under den senaste tolvmånadersperioden och uppgick till 6 125 mkr. Därmed passerade vi ännu en milstolpe med sex miljarder kronor i omsättning. Vinsten uttryckt som EBITA uppgick till 522 mkr, vilket motsvarar en marginal om 8,5 procent. Vi fortsätter därmed att leverera på en nivå som överstiger vårt tillväxtmål om 10 procent och vårt lönsamhetsmål på 8 procent i EBITA-marginal. Våra bolag som verkar inom finplanering har mött en mer intensiv konkurrens när flera anläggningsbolag sökt sig till vår marknad under en tid då deras egen marknad vikt nedåt. Därtill har våra kunder tvingats navigera i en mer osäker värld. Att vi under dessa förutsättningar stadigt överträffar våra mål är för mig ett gott kvitto på att vi gör såväl rätt saker, som att sakerna görs på rätt sätt.

Andra kvartalet är högsäsong
Nettoomsättningen ökade med 11 procent i det andra kvartalet och uppgick till 1 657 (1 495) mkr. Den organiska tillväxten var 5 procent, förvärv bidrog med 7 procent och påverkan från förändrade valutakurser var -1 procent. Våren och sommaren är en högsäsong för nästan alla våra bolag. Aktiviteter för att avsluta vintersäsongen med bland annat sandupptagning, följs av kraftig tillväxt i gräs, buskar och träd. När vintern släppt sitt grepp om marken är förutsättningarna för finplanering på plats och aktivitetsnivån hög. I denna intensiva tid stod dock en särskild händelse ut när vårt norska bolag Aktiv Veidrift i maj säkrade ett stort och viktigt kontrakt med en lång och trogen kund. Aktiv Veidrift ska under flera år leverera tjänster inom väg-, vatten- och avloppsanläggning till ett värde av uppemot 500 mnok.

EBITA uppgick till 143 (138) mkr, motsvarande en EBITA marginal om 8,7 (9,2) procent. Lönsamheten ökade något i Sverige, sjönk i Norge, och var återigen mycket stark för segmentet Övriga Europa.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -11 (80) mkr. Det högintensiva andra kvartalet driver rörelsekapitalet och en stark fakturering i juni gav oss påtagligt ökade kundfordringar vid kvartalets slut, medan betydande inbetalningar inkom först under juli månad. Skuldsättningen uttryckt som nettoskulden i relation till EBITDA proforma RTM ökade följdriktigt och uppgick till 2,7 (2,4) gånger.

Fler medlemmar i familjen
Vi är ett förvärvsintensivt företag och som ledare för ett sådant finns det få saker som är så tillfredsställande som att välkomna nya medlemmar till familjen. Under och efter kvartalets slut har fyra fina företag anslutit sig till oss på Green Landscaping Group. Gartenidee Kuchler GmbH i Bayern, Tyskland nämnde jag redan i min föregående VD-kommentar. Sedan dess har A Markussen AS med bas i Narvik i Nordnorge tillkommit. Bolaget har ett komplett utbud av tjänster inom finplanering, trädgårdstjänster, markanläggning, infrastruktur och skötsel av utemiljöer. Stange Grünanlagen & Winterdienst GmbH med hemvist i Neubrandenburg, Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland, tillhandahåller skötseltjänster för offentliga områden, inklusive vintertjänster. BUK Garten- und Landschaftsbau GmbH, som verkar under varumärket BUK Garden Couture, har sitt säte i Oberhaching, söder om München, Tyskland. Företaget planerar, upprättar och underhåller högklassiga trädgårdar. Tillsammans hade bolagen en nettoomsättning en god bit över 400 mkr under 2023. Hjärtligt välkomna till oss på Green Landscaping Group. Sedan vårt första insteg på den tyska marknaden i juni förra året har vi byggt en stark plattform som idag består av åtta bolag.

Avslutningsvis vill jag passa på att tacka min mångårige kollega och CFO Carl-Fredrik Meijer för hans insatser och de bidrag han gett till vår utveckling, när han nu väljer att fortsätta sin resa utanför koncernen. Samtidigt hälsar jag hans efterträdare Marcus Holmström välkommen till oss på Green Landscaping Group, när han ansluter senare i år.

Presentation av rapporten:

Rapporten kommer att presenteras i en telefonkonferens/audiocast den 23 augusti klockan 09:00 CEST. Presentationen kommer att hållas på engelska.

Om du önskar delta via webcasten gå in på länken nedan.

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.